Torsdag klokka 10.00 starter årets store digitale kampanje for Verdens beste nyheter. Det er en kampanje som SAIH, Changemaker og Spire står bak. En gang i året pleier de å dele ut aviser med positive nyheter. Arrangementet støttes av Norad. Men i år blir det annerledes.
Årets korona-vri er en digital kampanje under slagordene: «Alt går ikke til helvete!» og «Enden er ikke nær!».
Allerede fra i dag kan du klikke på lenken under som leder til aksjonen.
Ikke på gata i år
– I år blir det jo ikke mulig å dele ut aviser til fremmede på gata, sier Sunniva Høiskar i SAIH som er talsperson for aksjonen til Bistandsaktuelt.
– Jeg kommer virkelig til å savne å møte folk på gata på morgenen og dele ut positive nyheter. Det er sikkert noe mange har kjent på nå under korona, at det er hyggelig å møte fremmede. Verdens beste nyheter er en koselig måte å treffe fremmede på.
– Samtidig blir det veldig gøy å se hvordan kampanjen sprer seg rundt i landet på internett. Forhåpentligvis blir det flere som blir eksponert for Verdens beste nyheter, nettopp fordi det er digitalt.
I år har vi 700 digitale ambassadører, folk som har meldt seg frivillig til å jobbe med å spre dette gjennom sine nettverk, digitale plattformer og lokalaviser.
Høiskar sier at folk lett blir lei av negative nyheter. Da kan man bli handlingslammet. Hun sier at undersøkelser viser dette. - Det er lett å tenke at her er det ingen løsning, her går det ikke framover, hvis man bare hører negative nyheter fra samme region.
Nyhetsvegring
– Nyhetsvegring er en voksende trend, særlig blant unge. Det er urovekkende. Vi håper at Verdens beste nyheter vil gjøre at folk leser mer nyheter og at det bidrar til at andre medier skriver mer positive nyheter.
– I år måtte vi ta ansvar for å ikke bidra til smittespredning. Derfor ville vi prøve noe helt nytt – et digitalt eksperiment. Vi har laget et facebook-arrangement som vi kaller Effekten av positive nyheter.
På torsdag morgen klokka 10 slipper vi en lenke som leder folk til en meldingstjeneste. Det gjør at de hver morgen i èn uke kommer til å få positive nyheter i messenger-innboksen sin og spørsmål om hva de føler når de leser positive nyheter, sier Sunniva Høiskar. Arrangørene håper folk blir mer optimistiske.
Hun sier at folk samtidig kan gi tilbakemelding.
– Vi vil vite hva det gjør med folk å lese positive nyheter.
Her er eksempler på positive nyheter:
Truet havskilpadde vender tilbake til Tunisias strender
Grønne busser på frammarsj i Kina