I forbindelse med at Norfund ble svindlet for 100 millioner kroner i mars fortalte Norad til Bistandsaktuelt at etaten senest i april i år var blitt utsatt for to forsøk på avansert nettsvindel – uten at svindlerne lyktes.
- Det hele startet med en reell henvendelse. Derfor deler vi vår erfaring fra hendelsen og råd til Norads tilskuddsmottakere, skriver utviklingsetaten nå på sin egen hjemmeside.
I svindel forsøket ble det brukt falske epostadresser. En årvåken saksbehandler og regnskapsavdeling i Norad hindret svindelforsøket.
Fattet mistanke
«Basert på annen informasjon og mistanke om svindelforsøk foretok saksbehandler likevel en grundigere gjennomgang av e-postene som var mottatt. Da oppdaget saksbehandler at avsenderadressen hadde et ørlite avvik: Det var blitt lagt til en bindestrek i e-postadressen. Saksbehandler varslet umiddelbart nærmeste leder som igjen informerte ledergruppa i Norad. Samarbeidspartner ble også varslet.
20.april mottok saksbehandler en ny e-post med utbetalingsanmodning. Anmodningen var nesten identisk med den opprinnelige (ekte), med unntak av kontonummeret. Denne gangen kom e-posten tilsynelatende fra en ansatt hos samarbeidspartners regnskapsavdeling. E-postadressen så denne gangen helt ekte ut: Det var ingen ekstra bindestrek i mailadressen. Ettersom man nå likevel var klar over at det var et svindelforsøk på gang, videresendte saksbehandler hos Norad e-posten til sin kontaktperson hos samarbeidspartner, som kunne bekrefte at den var falsk,» skriver Norad i redegjørelsen.
Nå blir saken anmeldt til politiet. Svindelforsøket granskes også hos samarbeidspartneren til Norad.
Luker ut avvik
Utenriksdepartementet sier på sin siden at de har risikoen for nettsvindel høyt på agendaen.
– UD har kjennskap til saker med elektronisk svindel eller forsøk på svindel, men i begrenset omfang. Slike saker blir håndtert i samarbeid med politiet, og vi har gjort tiltak for å lukke potensielle avvik i rutiner, sier pressetalsperson Siri R. Svendsen.