Svaret er ja, mener Redd Barnas generalsekretær Birgitte Lange.
102 land har nå stengt alle sine skoler grunnet Covid-19-viruset, ifølge FN-organisasjonen Unesco. Tallene er usikre, men det betyr at 850 millioner barn og unge nå kan ha fått avbrutt utdanningen, helt eller delvis, som følge av pandemien.
Dét er dramatisk.
I et internt Save the children-notat som Bistandsaktuelt har sett, anslås det at millioner av barn i utviklingsland vil kunne være ute av skolen i opp mot ett år:
«Myndigheter må handle nå, for å minimere effektene koronaviruset vil ha på barns rettigheter og læring i mange lavinntektsland», heter det i notatet som blant annet peker på at radioundervisning og ulike digitale plattformer kan gi barn trygghet i en krevende tid.
– Edtech er en del av løsningen nå som stadig flere barn står uten et utdanningstilbud, sier Lange til Bistandsaktuelt.
Interaktiv radio
Redd Barna er en viktig partner i norske myndigheters satsing på utdanning i bistanden. EdTech har i økende grad blitt en del av organisasjonens utdanningsprogrammer. Blant annet brukes ulike teknologiske løsninger for å gi barn i lavinntektsland bedre utdanning. Noen av disse inkluderer plattformer der barna ikke nødvendigvis må sitte i et klasserom for å tilegne seg kunnskap.
– Fjernundervisning, ved for eksempel interaktiv radio, kan bidra til å gi de mest marginaliserte korona-rammede barna et utdanningstilbud, sier Lange.
Save the Children har allerede gjennomført prosjekter som inkluderer EdTech i 29 land, der Redd Barna så langt har bidratt til å iverksette prosjekter i blant annet Somalia, Uganda, DR Kongo og Nepal.
Nå vil den norske generalsekretæren se om Redd Barna kan styrke innsatsen:
– Koronakrisen gjør at vi ser behovet for å oppskalere Edtech-tilbudet. Internasjonalt er Redd Barna allerede i gang med å gi råd og veiledning til myndigheter om hvordan ulike teknologiske løsninger kan brukes i denne situasjonen, sier Lange.
Hun presiserer at utdanningsteknologi ikke bare handler om læringsverktøy for elevene, men også systemer som kan gi skoleledere muligheter til å forbedre undervisningen. Lange sier Redd Barna er opptatt av at organisasjonen ikke skal skape parallelle utdanningsstrukturer, men støtte ulike myndigheters egne planer.
– En forsterket fjernlæringsinnsats kan også bidra til å formidle viktige beskjeder til befolkningen under korona-utbruddet, fremholder Lange.
Stengte skoler
Når Bistandsaktuelt snakker med generalsekretæren på telefon, sitter hun på sitt hjemmekontor. Hun fortelle at hun multitasker; veksler mellom å lede en av Norges største hjelpeorganisasjoner – og vikariere som lærer for sin egen datter.
– Alle møter i Redd Barna er nå virtuelle, for å hindre smittespredning. Og vi har innstilt alt frivillig arbeid, men er fullt operative her i Norge, sier Generalsekretær Birgitte lange på telefon fra sitt hjemmekontor. Foto: Hedvig A. Lange Almås
– Vi har nå 200 kontorer i Norge, men dette skal vi klare, sier hun og fremhever at egne ansatte raskt har tilpasset seg en ny hverdag.
– Save the children har satt ned en egen task-force for å målrette innsatsen og iverksette tiltak, spesielt for å nå alle barna som nå står uten en skoleplass.
Lange forteller at Palestina, Libanon, Ukraina, Colombia, Guatemala, Etiopia og Jemen er blant landene - der organisasjonen jobber - som nå har stengt sine skoler. Kenya og Malawi er to land som også vurderer lignende tiltak.
– Det forteller at myndighetene i disse landene tar situasjonen på alvor.
Hun peker på at noen av landene der Redd Barna har prosjekter, har erfaring med smittevern etter ebolaepidemien i Vest-Afrika i 2014.
– Andre land har svært dårlig kapasitet til å møte en slik krise. Det gjør at mange organisasjoner nå må tenke nytt, få nye systemer på plass for å fortsette innsatsen.
Hun viser til at mange av barna allerede nå er i en sårbar situasjon på grunn av andre forhold enn korona.
– Om foreldre eller omsorgspersoner til barn i flyktningleirer eller områder preget av krig og konflikt, blir koronasmittet – vil denne krisen kunne ramme barna med ekstrem kraft, sier Lange.
Trygge rammer
Generalsekretæren viser til at mye av Redd Barnas internasjonale engasjement går ut på å bidra med trygge rammer for barn som lever i utrygge områder.
– Når skoler blir stengt – det tryggeste stedet for mange barn som lever i krigs- eller konfliktområder – er det bekymringsverdig. For ekstremt mange barn er skolen et fristed, og det vil bli et viktig fokus for oss å finne nye trygge rammer for disse barna. Og jo lenger et barn står utenfor skolen, jo vanskeligere er det å få de tilbake igjen.
Det er derfor alternative undervisningsmetoder er så viktig nå, mener generalsekretæren. Lange har tro på at teknologiløsninger kan støtte myndighetene i ulike land med å tilby fjernundervisning i ulike land og kontekster.
– Vi må basere oss på hva som finnes tilgjengelig. Veldig mange familier har ikke tilgang til avansert teknologi eller internett, så interaktiv radio kan være et viktig verktøy for å sikre kontinuitet i skolegangen til mange barn i denne krisen.