Eksport av frukt og grønnsaker kan gi et stort antall jobber i Øst-Afrika. Bedriften Serengeti Fresh i Arusha i Tanzania sender flere lastebiler med ferske grønnskaer til Europa hver uke. Foto: Asle Olav Rønning

Flybårne bønner gir jobber i Øst-Afrika

Flybåren eksport av grønne bønner og sukkererter gir jobber og eksportinntekter. Øst-Afrika kan ha store muligheter til å forsyne en verden som vil ha stadig mer frukt og grønnsaker.

 Globalt utgjør handel med frukt og grønt årlig 1000 milliarder kroner – og etterspørselen bare øker. Det gir muligheter for afrikanske land, som foreløpig bare har en liten andel av verdensmarkedet.

Serengeti Fresh er en mellomstor bedrift i Arusha i Tanzania som sender ferske brekkbønner, sukkererter og andre grønnsaker til det europeiske markedet. Det gir inntekter til lokale bønder og arbeidsplasser i pakking og logistikk.

– Vi var den første bedriften som startet med eksport av grønnsaker i denne delen av Tanzania, sier daglig leder Zia Ali.

Produksjonsflyten er effektiv. Grønnsaker som høstes ute på åkrene på en mandag, er inne på pakkeriet samme kveld.

– Tirsdag blir grønnsakene pakket, og onsdag sendes de til Nairobi i kjølecontainer. Onsdag ettermiddag går flyet fra Nairobi, og torsdag er varene framme i Europa. Fredag kan de selges i butikkene, forteller produksjonsleder Anthony Kioko.

Det norske statlige investeringsselskapet Norfund har siden i fjor investert 38,7 millioner kroner i holdingselskapet Vertical Agro, som Serengeti Fresh er eid av.

Strekkode og logo

I pakkeriet hos Serengeti Fresh vaskes grønnsakene, de sorteres og kuttes til riktig lengde, pakkes i begre og plastfilm og påføres til og med merkelapp med strekkoder, varedeklarasjon og logo for den aktuelle supermarkedkjeden der akkurat disse bønnene skal selges. Det eneste som mangler er å stemple utsalgsprisen.

120 ansatte i pakkeriet, de fleste kvinner, sørger for en produksjon på 20 til 30 tonn i uka.

Kravene til hygiene i produksjonen er omfattende. Ingen slipper inn uten å skifte klær og vaske og desinfisere hendene. En egen avdeling produserer ferdigvaskede sukkererter som er klare til å spises rett fra pakken. Her er hygienekravene enda strengere.

Direkte til kjeder

Det er ikke bare i Norge at noen få supermarkedkjeder dominerer dagligvaremarkedet. I Europa har kjeder som britiske Tesco, franske Carrefour og tyske Lidl vokst seg store, blant annet på å kutte bort mellomledd som importører og grossister. I stedet kjøper de direkte fra små og store produsenter verden over. Som Serengeti Fresh.

Kvalitetskravene er omfattende. En ting er at brekkbønnene skal være helt rette, uten den minste krumning. Noe helt annet er at supermarkedkjedene forlanger såkalt sertifisering av både pakkeri og den enkelte gård. Det betyr at produksjonen i alle ledd må følge bestemte kriterier og er gjenstand for jevnlige kontroller.

– Makten og musklene i denne bransjen ligger helt klart hos supermarkedene. Det gjelder både pris, kvalitet og pakking, fastslår Ali.

På veggene henger sertifikater som viser at bedriften lever opp til en rekke ulike internasjonale kvalitetsstandarder.

Europeiske supermarkeders omfattende kvalitetskrav gir store utfordringer for afrikanske produsenter, ikke minst for småbøndene. Men for eksportørene kan utviklingen også gi store muligheter. Er man først innenfor hos de store supermarkedkjedene, kan høye salgsvolum og forutsigbar pris være sikret i lang tid.

Gir ringvirkninger

Forskere som studerer produkters vei fra råvare, via foredling til endelig sluttbruker snakker gjerne om globale verdikjeder. En rapport fra Duke University i USA tar for seg den globale verdikjeden for fersk frukt og grønnsaker. Rapporten beskriver en utvikling hvor det blir stadig mer vanlig i denne bransjen at all foredling og pakking skjer i produsentlandet. Dette har kommet som et resultat av de store supermarkedkjedenes inntog.

De positive ringvirkningene i landene der frukten og grønnsakene dyrkes kan derfor være store.

Tradisjonelle tropiske landbruksvarer, som kaffe og kakao, har andre typer verdikjeder. Innen disse produktene skjer mye av verdiskapningen innen foredling, pakking og merkevarebygging i Europa og ikke i produsentlandet.

I Øst-Afrika har Kenya kommet lengst. Landet eksporterte i fjor frukt og grønnsaker for 2,1 milliard norske kroner, ifølge tall fra International Trade Center/UN Comtrade. Av dette utgjorde sukkererter, erter og bønner hele 1,1 milliard norske kroner. De høye eksportinntektene kommer på tross av at landet i flere har slitt med funn av rester av plantevernmidler i matvarene og det kenyanerne har sett som urimelig strenge reaksjoner fra EUs side.

Gjennom det felles holdingsselskapet Vertical Agro, som er registrert på Mauritius, har Serengeti Fresh tette bånd til en av Kenyas eldste eksportører. Den samlede omsetningen til Vertical Agro vil ligge på rundt 100 millioner kroner i år, opplyser selskapet.

Høyt over havet

Grønnsakene som pakkes ved Serengeti Fresh i Arusha dyrkes dels på jordbruksland som bedriften selv leier, dels hos småbønder og dels på noen større farmer. Flere hundre bønder er involvert.

Arusha ligger hele 1400 meter over havet. Noen gårder ligger enda høyere opp langs fjellsidene av Mount Meru, vulkanen som er lillebror til den mer kjente Kilimanjaro. Den høye beliggenheten, klimaet og næringsrikt jordsmonn gjør at gårdene kan levere ferske grønnsaker nærmest året rundt.

Infrastruktur er en av de store flaskehalsene for å øke produksjonen. Arusha har en internasjonal flyplass for turisttrafikk til Kilimanjaro og nasjonalparkene, men det er ikke nok flygninger for gods. Derfor fraktes det meste over grensa til Nairobi og flys ut derfra.

Grensepasseringen medfører utfordringer med byråkrati og regelverk. Trailerne trenger ofte lenger tid på tanzaniansk side av grensa for dokumentkontroll på vei ut av Tanzania, enn de trenger for å komme inn i Kenya.

Uka før Bistandsaktuelts besøk gikk det spesielt tregt. En lastebil måtte vente 4-5 timer på grensa og rakk ikke flyet. Deler av lasten, 200 esker med ferske grønnsaker, gikk tapt.

– Kravene til dokumentasjon er ikke konsistente. Reglene er de samme, men tjenestemennene på grensa kan tolke dem forskjellig, sier Kioko.

Stort potensial

Afrika sør for Sahara henger etter Asia og Latin-Amerika, der frukt, grønnsaker og andre godt betalte landbruksvarer nå utgjør en vesentlig del av landbrukseksporten. Tradisjonelle råvarer som kaffe, kakao og bomull er fortsatt dominerende i eksporten fra mange afrikanske land.

Til Norge er EU den dominerende leverandøren, med 60 prosent av importen av frukt og grønnsaker til Norge. Afrika står for bare seks prosent.

Seniorforsker Arne Melchior ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt sier at transportkostnadene er avgjørende  for hvilke varer som kan eksporteres fra Afrika. Det er vanskelig for afrikanske land å konkurrere med EU på volumvarer med høy vekt så lenge transporten må skje med fly. Ferskvarer har også logistikkutfordringer som ikke alle eksportland klarer å løse.

– Det er bare varer som har høy pris per kilo som tåler flytransport og likevel kan være konkurransedyktige, sier han.

Miljøslemt?

Melchior peker på at miljøregnskapet er en usikkerhetsfaktor. Flybåren handel innebærer høyere utslipp av CO2. Dette er noe som ikke bare gjelder afrikansk eksport, men også for eksempel norsk flyfrakt av laks til Asia.

Administrerende direktør Tiku Shah i Vertical Agro, holdingsselskapet som eier Serengeti Fresh, sier at selskapet ser mot frosne produkter som en framtidig mulighet. Frosne produkter kan sendes med båt, noe som er rimeligere og mer miljøvennlig. Shah ser også et stort potensial i et voksende hjemmemarked der supermarkeder øker sin andel av omsetningen.  

Grønnsaker fra høylandet i Tanzania er i butikkhyllene i supermarkeder i Storbritannia og Frankrike fire dager etter at de høstes inn.

«Makten og musklene i denne bransjen ligger helt klart hos supermarkedene»

Zia Ali, daglig leder Serengeti Fresh.

Import til Norge av frukt og grønnsaker, utvalgte regioner (mill. kr.)

2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015*

Afrika: 437, 428, 503, 663, 678, 608 

Asia: 640, 678, 630, 659, 681, 659 

Nord- og Mellom-Amerika: 809, 897, 956, 1 007, 1 161, 1 231 

Sør-Amerika: 878, 962, 1 013, 1 162, 1 233, 1 082 

EU: 4 376, 4 630, 4 935, 5 585, 5 787, 5 289 

* Ti første måneder

Verdi i løpende kroner (ikke justert for inflasjon). Kilde: Statistisk sentralbyrå

 

Publisert: 22.12.2015 11:03:30 Sist oppdatert: 22.12.2015 11:03:30